Kursplan


Ur: Läroplan för grundskolan, skolverket, 2011, ämnet slöjd.

Syfte
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika
hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Eleverna ska
ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och
handling samverkar.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar,
framställa föremål och värdera resultat. På så sätt ska undervisningen bidra till
att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och
att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om
färg, form, funktion och konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras
med medvetna val av material och teknik. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna
utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och
slöjdföremåls estetiska uttryck. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper
om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för
att främja en hållbar utveckling.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner
och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och
tidsperioder.
Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap,
verktyg
och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och
utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika
begrepp,
och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Utdrag ur kursplanen för ämnet slöjd. Hela versionen hittar du på skolverkets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar